2007-02-15

Lotta i rutan

Så här ett halvår efter det senaste tv-framträdandet tyckte jag det kunde vara dags att fila lite på min karriär i rutan... När en svensk bekant frågade om jag var intresserad av att vara med i ett tv-program sade jag alltså kanske.

I måndags kontaktade tv-bolaget mig och dagen efter tog jag med mig min stilguru och ständiga följeslagare Tove till Sanli-stationens tv-hus. Jag skulle ingå i en panel av utländska och kinesisktalande tjejer, som skulle uttala sig om skönhetsideal, skönhetskurer och tjejtokigheter i sina respektive länder. Jag kände väl inte direkt att det var mitt ämne, men nyfikenheten tog överhanden. Det började rätt så bra, nere i lobbyn stötte jag på en gammal räv i dylika sammanhang, tjejen till höger på bilden här ovan (jag är den långhåriga blonda typen). Hon var verkligen jättetrevlig. De andra var en brokig skara sammansatt av en fransyska, en ryska, en koreanska och en japanska.


Taiwanesisk tv-estetik är ganska speciell. Speciellt vad gäller lättsamma program som riktar sig till ungdomar och tjejer. Alla skämt ackompanjeras av lustiga ljudeffekter som i det här fallet framställdes live av en man vid keyboard (t.ex. när den koreanska tjejen pratade om att man använder fågelbajs för att få en finare hy hördes genast en massa keyboardkvitter) och det satt tjejer utanför kameran som enbart verkade vara där för att skratta högt när något "roligt" sades. I efterhand kommer de antagligen lägga till lite text i rutan likt den där gamla Batman-serien som gick på tv på 80-talet, ni vet ("Crash", "Wooa" och så vidare). Det är väldigt gulligt.

Även om ämnet inte låg mig så varmt om hjärtat var det roligt att vara med. Inte minst för att få se programledaren in action. Hon heter 陶子 och är en känd tv-profil och popsångerska som just gör en liten comeback efter att ha fött barn.


陶子 hade en assistent med sig under hela programmet. Han sade inte så mycket, men såg snygg ut och bar hatt. Dessutom användes han som testkanin när en hemgjord japansk hårborttagningskräm skulle demonstreras (programledaren tyckte att det var mest korrekt att använda honom, själv tyckte jag att den franska tjejen såg hårigare ut).

Programmet ska sändas i mars och som vanligt kommer jag inte att få det på cd (i Kina har det berott på lathet från tv-människorna, här beror det på upphovsrättsbestämmelser). Vi som inte ens har någon tv...

4 Comments:

At 23:08, Anonymous Anonym said...

kunde inte sagt det bättre själv...

 
At 23:59, Blogger Lotta said...

Ehhh?

 
At 00:03, Blogger Line said...

anonyma göra sig icke besvär att kommentera. Tycker jag.

 
At 00:11, Anonymous Anonym said...

Men, du kan väl spela in det på kameran, så att vi också får se sedan. Kram Mamsen

 

Skicka en kommentar

<< Home