2006-09-05

En bra idé

Tänk så skönt att låta någon annan ta hand om ens smuts ibland. Nu menar jag det inte bildligt talat, utan precis som det står. Att anlita en städerska då och då är det bästa vi gjort på länge. Man kan själv röja upp det värsta, sedan kommer det (i vårt fall) en trevlig tjej eller kille och rengör ytor så att svetten rinner. Till ett timpris några kronor lägre än en GB Sandwich-glass. Som svensk (?) kan man lätt få moraliska betänkligheter i stil med "Herregud, jag måste väl kunna ha tid att städa själv" och "Till den där svältlönen kommer jag inte att anlita någon stackare att skrubba mina golv". Men, faktum är, tio kronor i timmen är ingen svältlön. Det är två-tre gånger så mycket som en McDonalds-anställd får (vilket säger en del om lågavlönade jobb i Kina). Och det är väl förhållandevis lättförtjänta pengar - det finns betydligt mer slitsamma och definitivt mer moraliskt förkastliga yrken för landsortsbor att ägna sig åt i städerna.

Nej, nu måste jag gå och berätta för henne vad som finns att göras i köket.

Jag gillar henne starkt!