2006-11-05

What a mässa

Tack för alla gulliga kommentarer till senaste inlägget! Jag känner mig ytterligt stöttad i mitt nya värv.

Jag trivs alldeles utmärkt med min nya vardag. Fast måhända att det blev lite väl mycket idag... Visserligen är det lördag, men jag hade lovat att hjälpa till på den enorma turismmässan i byggnaden intill vår kontorsskrapa (International Trade Building har både en kontorsdel och en mässhall). Turismmässan går ut på att länder, flygbolag, resebyråer och allehanda städer runt om i landet och framförallt världen gör reklam för sig. Detta år är Sverige med för första gången, med ett alldeles eget stånd. För vår del går det ut på att sprida information om landet, både i pappersform (t.ex. broschyrer om svenska högtider, svenskt smörgåsbord, Sveriges geografi och svenskar i allmänhet) och prata med folk som vill veta mera.

Mässan började igår och det var riktigt mycket folk. Det är bäst att hålla sig inne i båset, annars får man i princip köa vart man än skulle - utdelandet av (skräp)presenter och allmänt publikfriande aktiviteter i hela hallen gjorde trängseln nästintill ogenomtränglig på vissa ställen (kanske framförallt mellan Thailands och Malaysias montrar). Idag fortsatte det i samma stil, visserligen tidvis något lugnare för oss, men sammantaget en hejdundrande mängd människor. Och en del verkade riktigt intresserade av Sverige som resmål. Jag fick svara på en massa frågor om vart man ska åka, hur man ska åka och när man ska åka. Och när jag inte visste så mycket om infrastrukturen i Lappland fick jag helt enkelt improvisera.

Eftersom de senaste dagarna varit så proppfulla av intryck och aktiviteter - jobb fram till sex, sedan kväll för kväll lägenhetsletande / kontraktskrivande och möbelinköp på Ikea / inköp av mobilkort / beställning av internet och telefon var jag rätt så trött i eftermiddags. Den ständigt höga ljudnivån och skarpa belysningen gjorde också sitt till. Men, efter några obskyra men goda belgiska öl på supermysiga Café Bastille med Yahan och en kompis till henne ikväll känner jag mig nu alldeles återställd. Och imorgon hålls det söndag!

Hoppas bara att min beiga Karlanda och Sultan-madrassen levereras som de ska imorgon...