2006-10-11

Lång dag för dyra stämplar

Ett utgående visum gjorde mig tvungen att lämna landet idag, så det gjorde jag. Det innebar en timmes flygresa ner till Shenzhen (深圳), en halvtimmes bussresa från flygplatsen till gränsövergången, ut ur landet (till Hong Kong-sidan), fem minuters promenad bort till ingången, in i landet, buss tillbaka till flygplatsen och sedan flyg till Xiamen (厦门) igen. Allt detta för att undvika böter (som enligt hörsägen ska vara tiotals dollars per överskriden dag på visumet) när jag åker ut ur Kina i slutet av oktober. Jag skaffade nytt visum när mitt gamla studentvisum gick ut i mitten av september, och var tvungen att välja ett turistvisum med två entries för mellantiden innan jag flyttar till Taipei (台北). Och varje entry räcker bara 30 dagar.

Det var lustigt att förflytta sig så långt och hela tiden veta att man skulle tillbaka senare under eftermiddagen. Kanske inte det bästa sättet att resa... Ja, ja, hursomhelst, idag har jag tillbringat ganska mycket energi, tid och pengar för att bete mig som en duktig laowai. Och fått de stämplar jag behöver.

Dessutom fick jag ju se litegrann av Shenzhen. Tyvärr inte från dess bästa sida - det var alldeles dimmigt och smogigt (ett inte helt ovanligt tillstånd i kinesiska storstäder). När jag åker någon annanstans från lilla Xiamen väntar jag mig alltid att folk ska vara så vana vid utlänningar och inte uppmärksamma mig, men blir varje gång påmind om att så inte är fallet. Det vill säga, de är vana vid att se utlänningar, horder av dem, men eftersom de flesta laowais som åker till Shenzhen kommer i affärer och inte kan prata kinesiska, får man i alla fall stå ut med de ständiga komplimangerna så fort man öppnar munnen. Kanske tycker ni att beröm är något fint och bra, men efter några år i Kina är jag ibland redo att strypa folk som säger "Åh, din kinesiska är så bra" så fort man frågar var dasset finns eller beställer mat. Ta det för all del inte som koketteri från min sida, jag menar vad jag säger. Utlänningar som pratar kinesiska varken behöver eller vill bli daltade med.

3 Comments:

At 17:59, Blogger Line said...

Idag yttrade jag mina första kinesiska ord (förutom min lärare) till en äkta kines. Xiexie när jag tacksamt tog emot mitt visum.

 
At 17:59, Blogger Line said...

WOW! glömde jag tillägga

 
At 18:07, Blogger Lotta said...

Snyggt jobbat, fortsätt så!

 

Skicka en kommentar

<< Home