2006-10-04

Obehagligt möte

Det händer inte särskilt ofta att vi i egenskap av utlänningar utsätts för rasistiska påhopp här i Kina. Visst, många har fördomar om utlänningar och utlandet som de inte skäms för att proklamera, och som laowai får man se upp att man inte blir lurad vid inköp på vissa platser. Men i allmänhet brukar folk vara vänliga och man kan istället bli positivt särbehandlad.

Igår utsattes vi dock för en otroligt jobbig typ. Jag, Björn och Mattias satt på uteserveringen utanför Uffes bar och drack en öl. Plötsligt kommer en kille fram och sätter sig bredvid mig där vid det höga bordet. Han har ett lite spydigt uttryck i ansiktet och inleder samtalet genom att säga "Ni ser ner på kineser, eller hur?". När vi inte direkt svarar frågar han istället "Vad har ni för känsla inför Kina?" och man kan riktigt läsa in att han ser oss som ena riktiga översittarutlänningar, personer som tror att de vet allt om Kina och anser sig vara bättre än landets invånare. Jag blev omedelbart irriterad och sa att jag inte hade någon som helst känsla för Kina, men ironin gick över hans huvud. Mattias var vänlig och påbörjade en diskurs om att det faktiskt inte är så stor skillnad på kineser och icke-kineser, bara nationsbeteckningen. Mattias predikningar om alla människors likhet / lika värde framfördes dock för döva öron och hånfulla fnysningar. Den här killen var helt enkelt inställd på bråk. För att visa hur lite vi visste om Kina nämnde han en historisk person från gud-vet-vilken dynasti. Att vi inte visste vem det var blev hans bevis på vår fullständiga okunskap. När vi frågade vad han egentligen visste om Sverige sade han "Det är landet med högst BNP i världen", samtidigt som han mycket demonstrativt gav pengar till en tiggare som just sträckte fram handen mot oss. Det hör till saken att jag ALDRIG under över två års tid sett en kines ge pengar till en tiggare, men denne man ville alltså visa hur ruttna vi var, tre vitingar från ett land med "världens högsta BNP", som inte gav pengar till den fattige på gatan.

Vid den här punkten var vi riktigt uppretade och bestämde oss för att gå därifrån innan det blev bråk på allvar. Efter ett mycket högljutt ordbyte kom vi så slutligen iväg i taxin. Men det kommer att ta ett tag innan jag kan glömma den här killen. Han hade en sådan fullständig avsaknad av självdistans och sådan fullständig närvaro av mindervärdeskomplex och nationalism...

5 Comments:

At 03:01, Anonymous Anonym said...

Lotten! Det känns verkligen som om det var "fel" personer den där killen gav sig på. Annars måste jag säga att vår upplevelse, under de korta perioder vi varit i Kina, är den att de flesta invånarna är vänliga, och då menar jag mycket vänliga - i mycket högre utsträckning än om man besöker andra länder. Kanske vi har haft tur, men ni råkade nog bara ha otur just idag. Forget him!
Mampsi

 
At 06:18, Blogger Line said...

Landet med 1,2 miljarder har också jobbiga typer. Men jag blir lika förvånad när jag hör om otrevliga japaner jag med.

 
At 10:42, Blogger Lotta said...

Tyvärr tror jag att hans åsikter inte är något undantag, det är bara det att inte alla berättar vad de tycker... Han var speciellt ute efter bråk, vilket (som tur är) de flesta inte är.

De som faktiskt pratar med en brukar vara vänliga, som du sa mamma. Men jag tror att du kommer märka en viss skillnad mellan Japan och Kina, Line! Folk är i allmänhet inte så artiga.

 
At 16:16, Blogger Line said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

 
At 16:17, Blogger Line said...

Min uppfattning om just kineser är att de inte är direkt artiga, men inte heller direkt otrevliga. Rätt neutrala, iaf de här i Sverige. Jag ska jobba hårt på min kinesiska för att inte göra dem mer fördomsfulla än nödvändigt!

Får jag också bara säga hur trevligt att våra mammor besöker och kommenterar våra bloggar. Känns mysigt.

 

Skicka en kommentar

<< Home