2006-12-12

Kattaskrället och grannen

Idag har jag inte bara fått en kompis i kvarteret, utan möjligtvis även ett rykte.

Det hela utspelade sig vid vägkorsningen femton meter från min port. Vid denna lilla plats brukar ett par tuffa gatukatter hänga runt. Mest framträdande är nog en orange hankatt med bara en liten stump där svansen tidigare satt, traskantade öron och en mun som skulle tåla en och annan floursköljning hos Kattandvården. Visserligen ser denna misse rätt så risig ut, men av någon anledning är han tjock som en smock. Och har, måste erkännas, en viss sliten charm.

Igår kväll när jag spatserade hem från jobbet satt denna katt vid vägkorsningen och tvättade sig lojt på den tufsiga magen. Jag bestämde mig för att sätta mig på huk och snacka lite med honom. Han visade sig vara pratig och svarade inte bara på tilltal, utan visade även uppskattning för huvudklappandet. Medan jag satt där och lallade med den skitiga gatukatten som en annan knäpp utlänning gick en kille förbi, och log med vad som tycktes vara lika delar förvåning och överseende mot mig där under lyktstolpen.
Ikväll när jag kom till samma vägkorsning låg Herr Smutsnos på en långtidsparkerad vespa vid vägkanten. Jag bestämde mig för att hälsa igen - och jag erkänner, jag kan inte låta bli att tala något som liknar babyspråk när jag kommer i närheten av en katt. Så även denna gång. Och tro fasiken om inte samme kille som igår gick förbi just när jag stod där och snackade. Med samma sorts leende.


Så här tänker jag nog inte göra med Herr Smutsnos.

3 Comments:

At 23:24, Anonymous Anonym said...

Vilken tur herr Smutsnos har som får uppmärksamhet och kärlek av en laowai! Alla katter har inte samma tur...Laowai och smutsnos på nya äventyr.

Jag ser framför mig en barnbok som utspelar sig på Taipeis stökiga gator...och där, under lyktstolpen sitter en svensk kattälskande flicka som förbarmat sig över en taiwanesisk pelle svanslös. Jäklars vad rörande, jag kommer nog köra på det (byt nu till blogger beta så jag kan kommentera normalt! ;)!

 
At 13:47, Anonymous Anonym said...

Förstår att du saknar Zuxhi, och hon saknar säkert dej också. Inte så konstigt att andra kisar får extra uppmärksamhet. Fin bild, föresten. Den konsten ska vi försöka träna in med Julle.

 
At 18:10, Blogger Lotta said...

Julle är nog LITE för tung för att sätta på huvudet. Och för stor - det skulle hänga ner en massa kattfläsk och päls i ögonen på er.

Men prova gärna! Och glöm inte att fotografera försöket ;-)

 

Skicka en kommentar

<< Home