2007-08-16

Working girl

Den senaste tiden har bjudit på intensivt arbete - något som kommer att hålla i sig ett tag till. Två taiwanesiska magasin ska åka till Sverige på reportageresor i månadsskiftet och deras planering har fallit på min lott. Det är roligt att utforma besöksprogram och intervjubokningar, men helt lätt är det inte. Mycket att hålla reda på, och så är man beroende av att få svar på mail och förfrågningar någorlunda i tid så att tidsschemat kan läggas fast. Så här kommen halvvägs ser det ut som att det kan gå vägen. En anledning är väl att "out of office för att jag är på semester"-mailen ersatts av riktiga svar från riktiga (nysemestrade) människor. (Fotnot: Mina taiwanesiska kollegor tycker att begreppet "semestermånad" är vansinnigt lustigt. Eller: de kan inte förstå hur i princip alla företag kan stanna upp under hela juli utan att Sverige slutar fungera).

Trots arbetsbördan befinner jag mig inte uteslutande på kontoret. Dagarna fylls av trevliga promenader, god mat och umgänge:


Tryffelrisotto (present från Toves kollega Joanna efter smekmånadsresan till Italien) och fläskfilé. Jag kommer aldrig att bli någon bra matfotograf, men hepp!


Givetvis var det en drös med lama jyckar som vann "Blog your honey pet"-tävlingen i vår byggnad... Surprise.


Så här ska man inte åka rulltrappa, om det nu var någon som trodde det.


Tove + LOVE utanför 101an.


AS International, skobutik inne på varuhuset...


... IDEE vid MRT-stationen Zhongshan. Design ut i taknockarna.


Utsikt från Annika och Lindas lägenhet, som vetter mot Elefantberget. Notera att 1o1an speglas till höger på den glasade husfasaden. Trevlig effekt - att faktiskt mest se berg runtomkring sig, men även en glimt av världens - numera andra - högsta hus.


Och här ser ni Annika och Linda, fast inte hemma utan på pitabaren Sababa, som öppnats av Citizen Cain-chefen och serverar urgod hummus, falafel och pita - allt hemmalagat.


Och vi var också på Sababa, ja. Tove alltid söt och jag alltid redo med mina konstiga fotominer.


En trött donna på väg hem idag skymtas i bussens backspegel.