2007-10-24

Mission accomplished

Så... Idag var det dags att visa vad man går för. Efter några dagars intensiva förberedelser åkte jag ner till Kaohsiung och Fukang middle school för att hålla min presentation. Det visade sig att denna skola blivit utvald till fadder/hejaklack åt Sveriges delegation för idrottsevenemanget World Games som ska hållas i Kaohsiung 2009. För skolans och lärarnas del innebär det att de ca 1400 eleverna kommer att lära sig en hel del om Sverige för att kunna ta emot delegationen på bästa sätt och för mig innebar det att se till att lärarna har ett bra hum om vårt avlånga land. Rektor Huang visade sig vara en ytterligt trevlig prick, liksom lärarna som kom och lyssnade. Och visst förbereder de sig noggrant genom att börja redan nu!


Jag poserar tillsammans med Lärare Chen framför de bilder och kartor från Sverige som de satt upp. Lärare Chen visade sig vara riktigt påläst, om så väl svenska hälsningsfraser ("Hur är det?") som stormaktstiden.


Tydligen såg jag ut så här när jag presenterade mig (detta har jag dock inget minne av)...


...och så här när jag lärde åhörarna några väl valda svenska ord... Med ett vagt skånskt uttal.


Publiken var uppmärksam och vänlig. Men så var det ju också lärare.


"Kiss and ride" - så kallas den zon vid Kaohsiungs HSR(HighSpeedRailway)-station, där man får släppa av och plocka upp folk men inte parkera. Dock verkar det vara tillåtet att kyssas. Snyggt!


HSR-tåget är inte bara snabbt, utan långt också. Mycket längre än X2000! Andra fördelar jämfört med den svenska sysslingen är att HSR 1. Inte kränger så fasligt i svängarna 2.Endast har säten där man sitter med näsan i färdriktningen så att man slipper bli så förbenat åksjuk

Väl hemma firade jag och Tove ett gott dagsverke med kycklingsallad, Jacob's Creek och Radioheadkaskader på balkongen. Sämre kan man ha det!

5 Comments:

At 01:58, Anonymous Anonym said...

Snyggt, duktigt, roligt att läsa Lotta!/ Lisbeth

 
At 02:07, Blogger Line said...

Jag blir helt stolt när jag ser dig vid micken som representant för Sverige!

Tåget verkar påminna om Shinkansen, de vänder sätena efter varje tur så att de alltid är i färdriktningen. Så smart alltså.

 
At 02:46, Anonymous Anonym said...

Bra jobbat Lotten det ser ut som att lärarna på bilden har roligt, och du ser också ut att trivas med rollen som lärare för lärare./ Din stolta pappa.

 
At 09:04, Blogger Eva said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

 
At 09:05, Blogger Eva said...

Tack snälla Lotta! Jag vet ju allt det där, egentligen. Eller, jag borde veta. Men ändå. Allt heter ju liang eller fen. Hur ska man någonsin kunna lära sig? =)

 

Skicka en kommentar

<< Home