2006-05-12

Vädersnack, kulturutbyte och svenskkvällar

Vädermässigt var det en liten chock att komma tillbaka till Xiamen, må man säga… Egentligen är klimatet på Taiwan ganska likt Xiamen (må vara att de har kraftigare taifuner), men eftersom det regnade en del när jag var i Taipei var vädret på resan riktigt behagligt. Här i Xiamen är det sommarvarmt. Den höga luftfuktigheten och solen gör det svårt att röra sig utan att svettas. Inuti lägenheten går det an, stengolven har en viss kylande effekt och korsdrag fixar resten. Men fuktigt blir det i alla fall. Igår kunde jag till exempel inte stänga luckorna till bokhyllan, de har svällt av fukten… Kisen verkar också påverkas, hon dricker som en vattenbuffel, och störs av att torrfodret blir så segt. Nåja, än så länge går det an, nattvärmen håller sig i alla fall inom rimliga gränser. Om några veckor kommer det bli svårt att sova. Då längtar jag efter de svenska, kyliga sommarkvällarna…

Medan jag var i Taipei har vårt hem genomgått ännu en förändring, Mattias har flyttat in i gästrummet. Han har precis avslutat sin kandidatuppsats och letar jobb, tills vidare bor han här hos oss på Bujiantian nummer 9. Vi hoppas att han hittar jobb i Xiamen, men det finns risk för att det blir flytt till någon större stad. Mattias är en riktig hongkongofil, om det dyker upp en chans förlorar vi honom nog till Hong Kong. Ja, ja, den tiden den sorgen…

Mina kurser på universitetet är avslutade, så nu är det mest jobb hemifrån som gäller. Mer översättningar från Berlin, och så jobb för seglingsklubben. Igår åkte jag till kontoret och träffade chefens gode vän Liu. Han kommer från Taiwan och är ganska haj på det där med segling. Liu, Beike (det är chefen det) och några andra planerar just nu ett stort projekt: att låta bygga en djonk och segla runt jorden. Båten ska byggas med gammal god hantverksteknik, ett av målen är just att rädda ett hantverk som håller på att försvinna till förmån för industriell produktion. Resan ska också påminna om den gamle Zheng Hes turer på 1400-talet, då han drog ut med sin flotta och samlade information om andra länder och kulturer. Genom att ha en internationell besättning, och lägga till i hamnar i jordens alla hörn, vill de befrämja kulturutbyte mellan Kina och resten av världen. Djonken ska inte ha någon motor, så det kommer att ta sin lilla tid (tre år?). Jag tycker att det låter som en utmärkt idé, just nu handlar kontakterna mellan Kina och (framförallt) väst för mycket om affärer och pengar. Tyvärr kan en båt inte byggas av endast visioner, så de ska söka sponsorer runt om i världen. Liu bad mig korrekturläsa deras presentation (vars arbetsnamn lyder ”The Dragon Voyage”) och skriva ett följebrev för potentiella sponsorer. Det är ett roligt projekt, i helgen ska jag korrläsa och söka mer information om liknande resor (tänk ”Göteborg”, Thor Heyerdals ”KonTiki” etc.). Hoppas det kan ge något.

Ikväll blir det en tur till Uffes igen, trots och inte på grund av att han sammankallat till ”svenskkväll”. Svenskkväll låter ju alldeles fruktansvärt, vi föreställer oss svenska flaggor, ABBA och mer The Boppers. Det går ju inte an. Men, vi vill ge Uffe en chans. Kanske har han kämpat med köttbullar och laxmackor hela dagen…

Nu är det dags att gå och göra sig vacker inför kvällen, men först en liten Topp och Flopp-lista för den senaste tiden:

Topp:
Jamie Olivers ”jamie’s dinners”: Har gett mig tillbaka lusten att laga mat.
Fotbolls-VM: Börjar snart, tack gode gud.
Timbuktu: Snurrar flitigt i datorn.
Mor och Far: Mindes att jag har namnsdag idag. Gjorde jag inte ens själv.

Flopp:
Odlingsfiasko: Basilikan jag odlade fram under ivrigt vattnande var thailändsk basilika. Goodbye bruschetta.
Kissdränkt puffkudde: Zhuxi kissade på Mattias puffkudde, flera gånger. Kanske en inredningsarkitektonisk kommentar, mer troligt påminde rasslet om en kattoalett
”Chinese culture vely oooold, five thousand yeal”: Ja, ja.
Ohändiga killar: Lysröret på toa har varit sönder i en vecka nu. Jag väntar på att Mattias och Björn ska börja spela sina könsroller som handymen, så att jag kan sminka mig som en riktig kvinna.