2006-05-25

Veckan hittills

Det kändes inte så stort att bli tjugosex i förrgår, måste jag erkänna. Kineser räknar ålder lite annorlunda, så jag har faktiskt varit tjugosex sedan nyårets vårfestival. Om man pratar med koreaner är jag av någon anledning tjugosju, fråga mig inte hur. Härmed har ålderns relativitet än en gång bevisats.

Hur man än räknar var det min födelsedag i tisdags. Det betydde extra mycket kärlek och omtanke, kort sagt allt jag behöver. Björnen uppvaktade dessutom med ett solparaply – ett självklart tillbehör för de kinesiska tjejer som vill behålla en bländvit hy under sommaren (och det vill de, en masse). Personligen kommer jag att använda det av två anledningar: den xiamenesiska solen är brännhet och paraplyet är knallrött och oerhört fint. En riktig tjejbling. Bilder på mig och paraplyet utlovas så fort det är soligt nog!
Det ösregnade hela födelsedagen och det rann en ny flod nedför berget. Det gjorde inte mig ett skvatt, jag föredrar svalare och regnigt väder när jag ändå ska sitta inne och jobba. Fram emot kvällen lugnade det ner sig, och vi gick på Grand Kitchen för ett superbt kvällsmål. Grand Kitchen är en japansk kedja som serverar västerländsk mat, och det gör de bra! Förutom en omfångsrik/fräsch salladsbuffé och gott bröd kan man ta sig en grillad lax, pasta eller kanske en steak, om man är lagd på det hållet. Jag tog såklart laxen. En perfekt bas för snookerpartiet som följde. Beike mötte upp på haket för några partier, en och annan öl och trevliga samtal.

Resten av veckan har varit ganska lugn. Jag har äntligen gjort klart den sista övningen för distanskursen. Om uppgiften är godkänd och jag har förstått allting rätt, har jag snart tagit 10 poäng av 20. Det känns inte helt fel, måste jag säga. Andra delen av (61-80poängs-) kursen ska nog ägnas åt uppsatsskrivande på kinesiska. Då blir det riktigt intressant!

Tyvärr har det inte tagits så mycket bilder på sistone, av någon anledning har kameran inte kommit med ut. Jag kan dock bjuda på några trevliga bilder från förförra helgen.


Kvällen i mitten av maj började hemma hos Nathan (aka Mc Shaba)


Bergthora (aka Google) och Gudni (aka Junky). Så här trevliga är bara islänningar.


Kvällen slutade på La Bomba. Thomas (aka Long Wang), Ken (aka Ninja) och Björn (aka Beiyang) klubbade hårt

Söndagen samma vecka tog Björn, jag och Mattias en trevlig promenad nere vid shoppinggatan Zhongshan Lu. Ett spontant frisörbesök blev det.


Björn visar ganska tydligt vad han tycker om att bli klippt


Mattias ser också tveksam ut, trots hunkig frisör


Resultatet.