2006-07-27

Rekord

Vattningsförbud för lantbrukarna i södra Sverige, uttorkade vattendrag och rekordvärme – det verkar som om jag gillar att hänga runt på ställen med extrema klimatförhållanden. Först (50 års) regnrekord i Xiamen under våren, nu detta stekta Sverige. Jag får nog säga att jag föredrar värmen framför regnet... Man kan ju alltid svalka sig i Dalby stenbrott, eller kanske Västra Hamnen om man gillar stadsbad.

Jag har inte badat särskilt många gånger hittills, men tycker ändå att jag utnyttjat sommarvädret ganska bra. Utesittande i park, teatertittande i sommarkväll, vistelse i sommarstuga, lunchätande under parasoll… Ta er en titt!

Photobucket - Video and Image Hosting
Stadsparken, en kväll i juli. Maria på rutig filt i Lunds Stadspark - ett stilleben i min smak.

Photobucket - Video and Image Hosting
Jag var också med, iförd bandana.

Photobucket - Video and Image Hosting
Nina och Maria precis innan det blev mörkt.


Photobucket - Video and Image Hosting
En helg åkte Niklas, Linda och jag till Kristianstad för att få oss lite småstadsfestival till livs. Tivolirock i Tivoliparken bjöd på en minst sagt blandad publik…


Photobucket - Video and Image Hosting
…till exempel en brutta från Xiamen, här i motljus.


Photobucket - Video and Image Hosting
Filt- och festivalliv.


Photobucket - Video and Image Hosting
Joddla med Siv drog nog mest och gladast publik. Ös på bred skånska. Gungigt, men lite för regionalpatriotiskt för min smak.


Photobucket - Video and Image Hosting
Thåström var givetvis den största artisten. Jag som knappt hört hans senaste skiva tyckte kanske att hans brist på publikflörtande var lite… synd. Men trots alltför släpiga gitarrer rulade han på scen. Lagom knäpp man på snart 50 jordsnurr!

Photobucket - Video and Image Hosting
En helt vanlig dag på ICA, en helt vanlig produkt i den svenska godishyllan fångar min uppmärksamhet av naturliga skäl. Glänsande orientalism!

I torsdags tog jag pickuppen till Göteborg, där jag hjälpte Line och Tias att flytta lite möbler (se Cat hair everywhere) och blev bjuden på delikat pasta på Kville Restaurang. Trevligt kvarter, god mat, fatöl! Dagen efter tog jag mig vidare, denna gång till Lysekil. Eller rättare sagt Lyse, bredvid Bergs Skola. Där har familjen Sivik sommarstuga sedan urminnes tider (och tro det eller ej, en Siviks camping finns också i närheten...Utan anknytning till Toves familj, men väl till hennes namn).


Photobucket - Video and Image Hosting
Första kvällen gick vi på teater i Bonn, en grupp från Skövde satte upp ”Folk och rövare i Kamomilla stad”. Lite The Globe-känsla, måste erkännas. Det kryllade av barnfamiljer, hemkola och kanelbullar. Och föreställningen var det inget fel på heller


Photobucket - Video and Image Hosting
Halva Fia, pappa Björn, syster Olivia och Tove.


Photobucket - Video and Image Hosting
Tillbaka vid stugan, Toves systerson Leonard sitter i brassestolen och lyssnar på vår skönsång ("I ett hus..", "En kulen natt"). Vi gjorde större succé än rövarna.


Photobucket - Video and Image Hosting
Alfapet, det välsignade spelet.

Photobucket - Video and Image Hosting
Systrar och systersonen.


Photobucket - Video and Image Hosting
Stranden hann vi med, trots lite mulet väder. Salt, salt vatten och kala kobbar. Vackert!

Photobucket - Video and Image Hosting
Olivias hund Alice under en promenad uppe vid sportstugan. Alice är en riktigt söt och riktigt snäll hund.

Photobucket - Video and Image Hosting
Detta lustiga nötkreatur var inte bara snyggt, utan snällt också.

Photobucket - Video and Image Hosting
Vinbärsrensning för smulpajbruk.

Efter några dagar i sommarstugan bär det av neråt igen, efter att ha plockat upp Line i Götet.

Photobucket - Video and Image Hosting
Brudarna framför – ja, just det - Feskekörka.

Photobucket - Video and Image Hosting
Otrolig vegetarisk lunchbuffé på Språkcaféet (på Esperantoplatsen, ganska nära Feskekörka). Rekommenderas varmt! Mattias mötte upp, men kunde tyvärr inte följa med ner till Skåne (semesterbrist).

Nu är det dags att åka in en tur till Lund och en till Malmö. Fortsättning följer...