2006-06-06

Jäkla mög...el

Snacket har gått runt ett tag… Historier om mögliga skor och kläder med konstiga vita fuktfläckar. Nu är det bekräftat: möglet har kommit på bred front! Igår råkade jag titta noggrant på vårt kök, och vad ser jag? Grönt ludd bredvid spisen. Grönt, tunn film här och var på köksluckorna. En kraftigt mögelbefängd brödskiva i en plastpåse. Begreppet ”rötmånad” har fått en ny innebörd. För särskilt varmt har det ju inte varit, bara fuktigt, fuktigt, fuktigt. Vi har en otroligt hög luftfuktighet här i Xiamen och de senaste veckornas regn har knappast gjort det bättre. Jag städar köket regelbundet, men inte hjälper det. Om det inte torkar snart får vi räkna med fler mögelattacker.
Jag har sammanställt lite statistik över hur snabbt möglets spår växer på tingen:

- Brödskiva i påse: två-tre dagar för en sjuk, giftgrön nyans
- Köksluckor: två veckor (efter noggrann torkning!) för mörkgröna stråk
- Kylskåpets utsida: två veckor för gröna stänk till höger och vänster
- Skor: en vecka, eftersom det aldrig blir torrt utomhus. Vita fläckar.
- Etiketter på burkar: också två veckor

Nu funderar jag allvarligt på att köpa en lufttorkare. Annars börjar jag väl mögla själv.