2006-06-03

Social upputsning

Det finns en ganska bra anledning till att jag inte skrivit på ett tag: det har inte hänt ett jota här den senaste veckan. Förutom mer regn och inte så lite orkeslöshet och uttråkning. Jag vill ju inte belasta er för mycket med mörka tankar! Min sysslolöshet har inte direkt hjälpt upp humöret, inget jobb för seglingsklubben just nu, uppgifterna för Lund är klara och från Berlin kommer det bara småsaker.

På den sociala fronten har det åtminstone varit lite action på sistone. Äran får detta tillfaller Björn och Mattias, som är duktiga på att lära känna folk när de är ute och äter/dricker (kanske är det lättare för kinesiska män att börja prata med utlänningar när inga kvinnor är närvarande). För en vecka sedan träffade de Yang Zhiming, en man från Liaoning i norra Kina, som bjöd med dem på en spontan ostronmåltid in på småtimmarna. Yang och hans familj bor nära oss, så under veckan har han ringt Björn regelbundet och försökt få med honom på diverse dricksessioner. Någon gång har jag satt mig på tvären, någon gång har Björn skyllt på mig för att kunna stanna hemma, så Yang hade väl fått intrycket att jag är värsta drakkvinnan… Hursomhelst, igår fick han chansen att träffa denna drake, vi var bjudna på hans frus födelsedagsmiddag på en restaurang i närheten av universitetet. Jag, Björn, Mattias och Nathan tog oss dit. När man går på dylika arrangemang är det ganska klart vad som väntar en: en viss tystnad och trög konversation tills ölen och baijiun kommer fram, sen en alltmer renao (livlig) stämning i takt med glasens klirrande. Påminner lite om Sverige, alltså. Vidare kan man vara säker på att vissa samtalsämen dyker upp: språk (Är det inte svårt att plugga kinesiska? Pratar ni engelska med varandra? Vilken bra kinesiska ni pratar x 1000), kinesiska kulturfrågor och så vidare. Eftersom Björn läser kinesisk filosofi föräras han alltid med extra mycket frågor. Gärna några test också, som till exempel att fråga vilken tänkare som ett visst citat kommer från. Igår tyckte de alla att Björn liknar en filosof. Fast Yang tyckte förstås att han liknar Tolstoj eller Verdi. Hursomhelst en ”beauty man” enligt en av gästerna. Jag kunde bara nicka och hålla med.