2006-09-21

På fritidsgården

Under gårdagskvällen avslutades en Alien-kavalkad hemma hos Nathan som påbörjades av killarna för några veckor sedan. Jag hade visserligen redan sett Alien 4: Resurrection några gånger, men den kunde i kombination med pizza på soffbordet och filmkvällskänsla tålas att ses om igen. Fast jag upptäckte att det nog var sista gången, också. Dialogen i fyran är egentligen lite för töntig för att platsa i en Alien-film och flera av karaktärerna är minst sagt klischémässiga. Tur då att Sigourney Weaver håller andan uppe. Hennes relation till odjuren, i egenskap av mamma, håller filmen vid liv.

Det blev inte någon filmkväll till slut, efter Alien 4 bestämde Björn, Nathans bror Phil och jag oss för att gå och spela några parti biljard bredvid muséet. Efter biljardspelandet i höstas, som nästan ledde till en klotöverdos, har jag de senaste månaderna endast sporadiskt känt för att spela. Björn har däremot aldrig tröttnat på spelet och outröttligt fortsatt att slipa sin teknik så fort han fått chansen. Man skulle kunna kalla honom ett väloljat biljardmaskineri, om det inte lät för mekaniskt. Snarare ett smidigt rovdjur som förföljer sina klot, må de vara hel- eller halvfärgade, tills endast åttan skymtas i hans blottade ögonvita. Han är duktig, helt enkelt.

Det är bra att vara tre som spelar, då får man ibland chansen att sitta ner och fundera över saker och ting. Igår tänkte jag bland annat på om man kan kalla kinesiska biljardhallar för en slags fritidsgårdar. Oftast är det stimmiga lokaler med en stor andel ungdomar som spelar och popmusik skvalar ur högtalarna. Vid borden i samband med dryckesserveringen sitter grupper av människor och spelar kort. Och det dricks väldig lite alkohol. Öl och biljard hör inte ihop här, trots att 90% av kunderna är killar ser man mest iste på borden. Jag har i princip aldrig satt foten på en fritidsgård i något land, så egentligen vet jag inte alls vad jag pratar om. Men ordet dyker i alla fall upp i skallen.


Ölen som serveras på stället i fråga är av märket Huiquan. Ett av många kinesiska öl som kombinerar en urful förpackningsdesign med ett ännu sämre innehåll.


Phil sedd genom ett stop iste.


Björnen, en slipad spelare


Jag föredrar att posera med knoppen höljd i dunkel.