2006-12-15

En dödssynd var det visst

De senaste dagarna har gått i det absoluta frossandets tecken. Igår - avskedsmiddag för Mathias med kontoret, på bra Pekinganka-restaurang. Idag - fyrarätters businesslunch.
Jag är fortfarandet mätt.

I julklapp från kontoret fick jag presentkort på bokaffärskedjan Eslite (诚品) så efter jobbet blev det ett rent frossande i böcker också. Fast det kan man inte bli mätt på, direkt.


Ya-Han och jag träffades och strövade i shoppingområdet runt 101:an. Det finns fem sex stora köpcentrum - eller kanske fler, jag blev lite förvirrad av alla butiker - alla förbundna med gångbroar. Det tog en liten evighet att hitta fram till rätt shoppingcenter.


Efter intensiv bokshopping landade vi på "Le blé d'or", en ölbar med gott öl som bär samma namn. Och som konstigt och trevligt nog ligger insprängd bland designerkläder och -skor och inredningsartiklar mitt i köpcentrat.


De bayrisk-taiwanesiska servitriserna är riktigt muntra. Och rätt så söta.


Resultatet av bokinköpen. Det är inte lätt att ha presentkort som man vill ska räcka så långt som möjligt, men jag tyckte jag gjorde ett rätt så bra jobb med mina fem böcker för motsvarande ca. 500 kronor. Auster, Vargas Llosa, Zhang Ailing, Safran Foer och Mark Haddon blev det till slut.